بزرگترين ناو لجستيک غرب آسيا با انجام تعميرات اساسي، اين بار با قدرتي چند برابر قبل آماده از سرگيري ماموريت هاي مهم در نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از فارس، امير دريادار سيد محمود موسوي معاون عمليات نيروي دريايي ارتش، در گفتگو با خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس، از پايان تعميرات اساسي و آماده شدن ناو لجستيک خارک تا اوايل سال آينده خبر داد.
به گفته امير موسوي، در تعميرات اساسي اين ناو که بيش از 2 سال از انجام آن ميگذرد، ديگهاي بخار و سيستم رانش آن به طور کامل عوض شده است.
وي همچنين تصريح کرد: از آنجا که زمان زيادي صرف تعميرات اساسي خارک شده، در کنار سيستم رانش، بسياري از سيستمها و سامانههاي موجود بر روي اين ناو نيز بهينهسازي و يا تعويض شده است.
ناو خارک در يکي از رزمايشهاي نيروي دريايي ارتش
ناو خارک با 33هزار تُن وزن، بزرگترين ناو لجستيک غرب آسيا محسوب ميشود.
اين ناو بالگردبر با طول 207 متر، عرض 26.5 متر و سرعت 39.8 کيلومتر بر ساعت (تا قبل از تعويض سيستم رانش)، 8 مرتبه در ماموريتهاي آبهاي آزاد به همراه ناوگروههاي 3،7،9،12،18،22،24 و 27 حاضر بوده و آخرين ماموريت وي نيز در تاريخ 28 مرداد 92 بود که در ميانه ماموريت ناوگروه بيست و هفتم، جاي خود را به ناو لجستيک لارک داد.
بزرگترين ناو منطقه غرب آسيا که تجهيزاتي نظير يک قبضه توپ 76م.م، 4قبضه توپ 23م.م دو لول، 2قبضه توپ 20 م.م تک لول و 4 قبضه تيربار 12.7 م.م را برروي خود دارد، در سال 1356 (1977 ميلادي) در انگلستان ساخته و 7 سال بعد به ايران تحويل داده شد.
البته ايران 2 فروند از اين ناو را سفارش داده بود که به دليل وقوع انقلاب اسلامي، انگلستان از تحويل ناو دوم خودداري کرد.
پهلوگيري در يکي از بنادر خارجي همراه با ناوشکن نقدي در قالب ناوگروه هجدهم (دومين عبور از کانال سوئز و ورود به مديترانه)/ بهمن 90
«خارک» به عنوان مهمترين ناو لجستيک در نيروي دريايي، علاوه بر 2 مرتبه حضور در درياي مديترانه که با عبور از کانال سوئز همراه بود، در تنها ماموريت ناوگروههاي نداجا در اقيانوس آرام نيز حضور داشت.
عبور از کانال سوئز براي اولين بار همراه با ناوشکن الوند در قالب ناوگروه دوازدهم/ بهمن 89
ابن ناو مجهز به پيشرفتهترين سامانههاي ناوبري و قابليت حمل بالگردهاي SH-3D يکي از کانديداهاي اصلي حضور در ماموريت اقيانوس اطلس است.